یکی از پروژه‌های بزرگی که در آن قرار گرفتم، اتومبیل هوشمند بی ام و i است که آغاز نسل جدیدی از اتومبیل‌های گروه خودروسازی BMW خواهد بود.

جدیدترین نسل بی ام‌ و سری ۷ سال گذشته میلادی رونمایی و طراحی نسل جدید این خودرو با کد G11/12 توسط نادر فقیه‌زاده انجام شد که عنوان بهترین خودروی لوکس کنونی جهان را با خود یدک می‌کشد.از کارهای طراحی فقیه‌زاده می‌توان به طراحی داخلی نسل پیشین سری۷ با کد F01/02/03 و نسل فعلی سری۶ در کلاس کوپه، کانورتیبل و گرن‌کوپه اشاره کرد که به ترتیب با کدهای F12، F13 و F06 شناخته می‌شوند، به همین منظور فقیه‌زاده را باید خالق مدل گرن‌کوپه در کمپانی ب‌ام‌و دانست که برای نخستین‌بار در تاریخ خودروسازی این کمپانی شاهد آن هستیم. مدل گرن‌کوپه ب‌ام‌و به خودروهای فست‌بک این خودروساز باواریایی اختصاص دارد.فست‌بک‌ها خودروهای کوپه‌ای هستند که از دو در اضافی برای ردیف عقب سود می‌برند. البته به این خودروها سدان‌های اسپرت نیز می‌گویند.در حال حاضر او طراح ارشد گروه خودروسازی ب‌ام‌و است و در زمینه طراحی خودروهای کم‌نظیر این کمپانی فعالیت می‌کند. وی متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است و در شهر مونیخ (ایالت باواریا) آلمان زندگی می‌‌کند.


با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، به‌عنوان اولین پرسش، فعالیت خودرویی خود را از چه سالی و در چه زمینه‌ای شروع کردید؟ و در حال‌حاضر جایگاه شما در کمپانی ب‌ام‌و چیست؟

یکی از نخستین پروژه‌هایم، در زمینه خودرویی بود که قابلیت پرواز داشت، Visionair پروژه‌ Advanced Design است که درباره تغییر حالت بدنه بود و با تکنولوژی و متریال‌های انعطاف‌پذیر و Pneumatic تغییر شکل می‌داد و با کمک موتور توربینی حرکت می‌کرد. در حال‌حاضر نیز مدیر طرح‌های آینده این کمپانی هستم.


درباره مسیری که پیمودید برای ما بگویید. چه تحصیلات یا فعالیت‌هایی را سپری کردید؟

در درجه اول، توجه و تشویق پدر و مادرم بود که از بچگی من را در زمینه‌هایی که استعداد داشتم حمایت و تشویق ‌کردند. در دوران تحصیل راه‌های دیگری را هم رفتم، ولی باز هم به رشته‌ای که به هنر و تکنولوژی مرتبط می‌شود، برگشتم. در دانشگاه فرتزهایم آلمان در رشته طراحی صنعتی و طراحی حمل‌ونقل تحصیل کردم و روابط گسترده‌ای با صنعت خودرو، طراحان و مدیرانش به‌دست آوردم. خودروسازان زیادی از قبیل ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن و پورشه در دوره دانشگاه راه‌هایی به من نشان دادند.


دلیل انتخاب ب‌ام‌و از میان این کمپانی‌ها چه بود؟

یکی از جالب‌ترین محیط‌های کاری بین همه کمپانی‌ها متعلق به ب‌ام‌و است، فرهنگ کاری آن که بسیار فلسفی هنری و پر ابتکار بود من را علاقه‌مند کرد. در دوره کریس بنگل، طراح بزرگ صنعت خودرو که خودروهای معروفی چون ب‌ام‌و سری ۱ E82 ، سری ۷ E65 ، سری ۵ E60، سری ۶ E63 ، سری ۳ E90 و … را طراحی کرده است، از من دعوت به‌کار شد.


علاقه‌تان به خودرو و ب‌ام‌و به چه زمانی باز می‌گردد؟

تقریبا سال ١٩٩٧.

نخستین‌بار در چه سنی پشت فرمان ماشین نشستید و چه زمانی نهایت لذت رانندگی را با ب‌ام‌و تجربه کردید؟


نخستین‌باری که به‌طور قانونی رانندگی کردم، سن ١٧ سالگی و پشت فرمان ماشین بنز پدرم بود. (با خنده) یکی از نخستین ب‌ام‌وها که عاشقش بودم و رانندگی با آن واقعا لذت‌بخش بود، ب‌ام‌و Z3 (مدل M کوپه) سال ٢٠٠۰ بود.


اکنون خودروی شخصی‌تان چیست؟ لطفا نام و مدل دقیق خودرو را بگویید.

البته من هر ٨ ماه یک‌بار ماشین عوض می‌کنم، الان هم ب‌ام‌و ۵۳۵d F10 و مینی‌کوپر S دارم.


دلیل انتخاب ب‌ام‌و ۵۳۵d و مینی‌کوپر S چه بود؟

۵۳۵d ماشین بسیار راحت، قوی، کم‌مصرف و ایده‌آل برای سفر است و مینی‌کوپر S خودرویی زبل مناسب برای شهر به دلیل داشتن جای پارک است.


پیش از این چه خودروهایی داشتید؟

ب‌ام‌و M6 گرن‌کوپه کامپتیشن پکیج F06، M3 F30، ۳۳۰d سدان F30، ۴۳۵i گرن‌کوپه،۶۵۰i کوپه F13، M5، X5 40d، X6 50i و…


معروف‌ترین طراحی شما را می‌توان جدیدترین نسل سری۷ دانست که به‌عنوان برترین خودروی لوکس سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. علاوه ‌بر این تاکنون چه پروژه‌های دیگری را در کمپانی ب‌ام‌و طراحی و انجام داده‌اید؟

پروژه‌های مختلفی داشتم، از قبیل کانسپت‌های تحقیقاتی تا ب‌ام‌و‌های مدل سری. نخستین طرحم که انتخاب شد، طرح داخل سری٧ F01/02/03 بود که در طراحی آن هدفم ظرافت، کیفیت لوکس و تکنولوژی برتر بود. یک پروژه لذت‌بخشی که دوباره طرح من را خواستند، طراحی بدنه سری ۶ F12/13/06 بود که با کوپه و کانورتیبل شروع شد و با طرح سری۶ گرن‌کوپه کلاس لوکس منحصر به فرد را وارد خودروهای ب‌ام‌و کرد. پس از پروژه سری٧ نسل جدید مدیر طرح‌های مختلفی از قبیل سری ٣، X3، X4 بودم و در حال‌حاضر روی پروژه آینده ب‌ام‌وi کار می‌کنیم.


روند طراحی یک خودروی جدید در کمپانی ب‌ام‌و به‌طور میانگین چقدر زمان می‌برد؟

طراحی خودرو حدودا ۴٨ ماه پیش از تولید با کارهای کانسپت، نوآوری تکنولوژی و تعیین تناسب شروع و حدود ٣٠ ماه قبل از تولید طرح نهایی ثابت می‌شود.


در صورت محرمانه نبودن، امکان دارد بگویید در حال‌حاضر روی چه پروژه‌ای مشغول به‌کار هستید؟ در آینده چه طراحی جدیدی را می‌توانیم از نادر فقیه‌زاده ببینیم؟

در حال‌حاضر تغییرات بزرگی در صنعت اتومبیل در حال رخ دادن است. ب‌ام‌وi این راه را در سال ٢٠١٣ با ماشین‌های برقی با ساختار کربن در پیش گرفت. در ادامه این راه، یکی از پروژه‌های بزرگی که در آن قرار گرفتم، اتومبیل هوشمند ب‌ام‌و i است که آغاز نسل جدیدی از اتومبیل‌های گروه خودروسازی ب‌ام‌و خواهد بود.


شما زیباترین خودروی تاریخ خودروسازی ب‌ام‌و را چه خودرویی می‌دانید؟

ب‌ام‌و ۵۰۷، Z8، M6 گرن‌کوپه و i8.


اگر فرض کنیم هر کمپانی خودروساز عضوی از اعضای بدن یک انسان است، ب‌ام‌و را کدام عضو از بدن می‌دانید؟

مغز وعضله!


شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره خودرویی یا بهتر است بگویم ب‌ام‌و‌ای شما چیست؟

شیرین‌ترین خاطره‌ام مربوط به زمانی است که دنبال خانم و پسر سه روزه‌ام رفتم و آنها را از بیمارستان به منزل آوردم. تلخ‌ترین خاطره‌ام وقتی بود که داشتیم با خودروی ب‌ام‌و ۷۶۰iL از مونیخ به طرف شمال می‌رفتیم. در اتوبان ماشینی با تخلف از من جلو زد، خواستم از آن سبقت بگیرم ولی منصرف شدم، پشت سر من هم ماشین برادرم بود. ناگهان از جاده مقابل، ماشینی منحرف شد و به آسمان رفت، معلق زد و مثل تورنادو خاکی بلند شد و روی ماشینی که از من جلو زده بود، افتاد.بیشتر از ٢٠ ماشین با هم برخورد کردند، چه صحنه تصادف وحشتناکی بود! من ترمز شدیدی کردم و هیچ آسیبی ندیدم. از دکمه «اضطرار» که در سقف ب‌ام‌و قرار داشت، برای نخستین بار استفاده کردم. توسط مسیریاب جی‌پی‌اس+ به مرکز وصل شد، بعد از گفت‌وگوی کوتاهی درباره تلفات و ماجرای تصادف، هلی‌کوپتر آمبولانس در چند دقیقه رسید و شروع به کمک‌های اولیه کرد.


عکس نادر فقیه زاده طراح ارشد بی ام و