امروز: پنجشنبه 5 اسفند 1395
فروش اقساطی خودرو خبرخوان

بنزین یورو 4 آلودگی بیشتری دارد

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حالی الزام واردات خودروهای یورو ۵ به کشور برقرار شده که پیش زمینه های سوخت مصرفی این خودروها در کشور فراهم نبوده و استفاده این خودروها از بنزین یورو ۴ موجبات آلودگی هوا را ایجاد می کند.

ورود خودرو گذر موقت از مناطق آزاد ممنوع شد

در حال حاضر امکان ورود و تردد موقت خودروهای مناطق آزاد در سرزمین های اصلی کشورمان فراهم نیست!

پوشاندن پلاک خودرو ، 6 تا 12 ماه حبس

جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ از توقيف خودروهايی كه اقدام به دستكاری پلاك برای ورود به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد می‌كنند، خبر داد.

متهم ردیف اول آلودگی هوا، خودروها یا بنزین

با اوج‌گیری آلودگی هوا دوباره انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه گرفته‌ایم به این بهانه که چرا کاری برای حل این مشکل نمی‌کند.

بیشتر خودروهای داخلی بی‌ کیفیت هستند!

براساس جدیدترین ارزیابی کیفی صورت گرفته حدود نیمی از خودروهای سواری تولیدی خودروسازان داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارند.

تعیین تکلیف سند خودرو باید به نفع جیب مردم باشد

رؤسای کمیسیون اجتماعی و ورزش مجلس به همراه معاون حقوقی پلیس راهور با حضور در غرفه همشهری در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات در یک نشست رسانه‌ای شرکت و بر تعیین تکلیف مرجع صدور سند مالکیت خودرو با هدف گره ‌گشایی از مشکلات مردم تأکید کردند.

روحانی: قراردادهای بسته شده ما بعد از برجام، تولید مشترک خودروهای جدید است

رئیس جمهور با بیان اینکه با کمک مردم عزیز ما در برابر غول آلودگی هوا پیروز خواهیم شد ،گفت: ما دولت شعار نیستیم، ما دولت عمل هستیم.

استاندار تهران: توقف تولید پراید و 405 تا پایان سال

استاندار تهران خبر گذشته درباره توقف "تولید پراید و پژو 405 تا پایان سال" را که توسط وزارت صنعت رد شده بود، تأیید و از دو خودرو با استاندارد یورو4 یا یورو5 برای جایگزینی این دو خودرو خبر داد.

سدان جدید DS برای بازار ایران را بهتر بشناسیم

 «دی.اس 5ال.اس» شب گذشته رونمایی شد، خودرویی که نمونه سدان خودروی دی.اس5 است و البته با قیمتی کمتر به بازار عرضه خواهد شد.

مجوز دیار خودرو باطل شد

  معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ابطال مجوز شرکت سازه‌های خودرو دیار (دیار خودرو) خبر داد.

سایپا در یازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران حضور می یابد

  در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، گروه سایپا با هدف به نمایش گذاشتن توانمندی متخصصان داخلی به معرفی و ارائه جدید ترین محصولات طراحی و ساخته شده در حوزه داخلی سازی و مشارکت با شرکای خارجی، شرکت کرده است.

ساندرو استیپ وی 3 میلیون گران شد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با اشاره به کاهش قیمت خودروهای داخلی در سطح بازار گفت: بیشترین حجم کاهش قیمت این هفته به گروه خودروهای 206 اختصاص دارد.

درباره نیسان جوک چه میدانیم؟

 نیسان جوک، خودروی عجیب و غریب نیسان که برخلاف انتظارات موفق شده فروش خوبی در بازارهای جهانی داشته باشد و این اواخر هم شاهد حضور آن در بازار کشور هستیم.

اگرکشوری خودرویی باقیمت و کیفیت پراید تولیدکند، ما از آن برای عرضه به بازار داخل استقبال می کنیم

«مهدی جمالی» عصر چهارشنبه در ششمین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها سواری تیبا را جایگزین خوبی برای پراید دانست. وی افزود: با این حال، پراید اکنون بالاترین تقاضا را در کشور دارد، اما تیبا نیز خودرو مناسبی برای جایگزینی آن است. جمالی ادامه داد: هر بنگاه اقتصادی وظایف اجتماعی دارد و آن کسب رضایت مشتریان است. سایپا نیز با عرضه این محصول و این قیمت به دنبال کسب رضایت مشتریان است زیرا این خودرو از نظر کیفی نیز با محصولات مشابه خود می تواند در بازار رقابت کند. وی با بیان اینکه سایپا به عنوان یک خودرو ساز مکلف به جایگزینی محصول دیگری با پراید است، گفت: خوشبختانه سایپا با توجه به توانایی های فنی و صنعتی، در سال های گذشته تیبا را به بازار عرضه کرد و این می تواند جایگزین خوبی برای خودرو سواری پراید باشد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه سایپا تا پایان سال جاری محصول جدید دیگری را به بازار عرضه خواهد کرد، یادآورشد: این محصول حاصل پروژه 212 است و انتظار داریم آن را تا پایان امسال به بازار عرضه کنیم. جمالی اظهارداشت: با این حال تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد و همانطور که تاکنون پراید 52 استاندارد اجباری را گذرانده است، امسال با افزایش استانداردهای اجباری خودرو به 55 مورد، پراید هر 55 استاندارد اجباری مورد نیاز را تامین خواهد کرد. جمالی در ادامه با اشاره به رشد تولید در گروه خودروسازی سایپا یادآورشد: امسال میانگین رشد صنعت در کشور 26 درصد بود، اما رشد گروه خودرو سازی سایپا بیش از 50 درصد بوده است و این نشان می دهد شرکت سایپا در رشد صنعتی کشور شرکت پیشرو است. از ابتدای امسال تا پایان مهرماه 638 هزار و 599 دستگاه انواع خودروی سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 27 درصد افزایش یافته است. سهم خودرو پراید از این میزان تولید 157 هزارو 908 دستگاه و خودروی تیبا x200 به میزان 42 هزار و 266 دستگاه بوده است.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار خودرو های وارداتی

، فرزاد صالحی، کارشناس صنعت خودرو در زمینه نقش خودرو و به‌طور مشخص خودروهای وارداتی در سبد کالای خانوارها گفت:" خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مخصوصا خودروهای وارداتی به دلیل قیمت  بالا رابطه‌ای مستقیم با اتفاقاتی که برای دلار و ارز می‌افتد دارد. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند با توجه به قیمت خودروهای وارداتی  و محدودیت عرضه آن بیشتر به سراغ خودروهای وارداتی می‌روند تا بتوانند سرمایه خود را  حفظ کنند."
وی در مورد تاثیر این مسئله بر تقاضا در بازار خودروهای وارداتی گفت:"این امر می‌تواند موجب افزایش تقاضا و به‌تبع آن افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شود،که البته این مسئله کوتاه‌مدت و موقتی است زیرا با انتخاب ترامپ بسیاری از پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درامد.  آمدن خانم کلینتون باعث   ثبات در روابط ایران و امریکا بود ولی با آمدن ترامپ هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست. البته همه‌چیز بستگی به سیاست‌های دو طرف در آینده دارد. بنابراین با تمام شدن این جو اتفاق خاصی در  بلندمدت نخواهد افتاد و همه اتفاقات بازار خودرو کوتاه‌مدت و موقتی است."

هیچکدام از خودرو های ایرانی 5 ستاره نیستند!

در جدید ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خودروهای سواری تولیدی در ایران در 5 گروه قیمتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.بر این اساس در گروه خودروهای گران تر از 100 میلیون تومان، 2 خودروی سوزوکی گراند ویتارا و نیو مزدا 3 مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان خودروی ساخت ایران خودروی خراسان در رتبه کیفی 1 و خودرو تولید بهمن موتور در رتبه 2 حضور دارد. البته هر دوی این تولیدات، از نظر سطح کیفی 3ستاره دریافت کرده است.در گروه دوم یعنی خودروهایی که در رنج قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان قرار می گیرد، 4 خودرو بررسی شده است که در میان آنها کیا سراتو سایپا رتبه اول، تیگو 5 مدیران خودرو رتبه دوم، خودروی آسا تولیدی بهمن موتور رتبه سوم و خودروی جک S5 تولیدی کرمان موتور نیز رتبه چهارم را برای خود کسب کرده است.سراتو و تیگو 5، 3 ستاره و دو خودروی تولیدی بهمن موتور و کرمان موتور 2 ستاره هستند.در گروه سوم که بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان را نمایندگی می کنند جک J5 از کرمان موتور، برلیانس H330 از پارس خودرو، آریو تولیدی سایت بن رو، ام.وی.ام 550 ساخت مدیران خودرو و لیفان X60 ساخت کرمان موتور در رتبه های کیفی اول تا پنجم قرار دارد.سه رتبه اول این گروه دو ستاره و رتبه های چهارم و پنجم تک ستاره هستند.بیشترین مدل خودرویی در گروهی قرار دارند که در رنج قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان قرار می گیرد و در میان آنها رنو ساندرو تنها خودروی 4 ستاره تولید داخل بوده و پارس تندر با 3 ستاره بعد از آن در رتبه دوم قرار گرفته است. ام.وی.ام 110 جدید و تیبا 2 نیز قعرنشین جدول رتبه بندی کیفی است.در میان این 18 خودرو رنو ساندرو، پارس تندر، تندر 90 اتوماتیک، تندر 90 ایران خودرو، تندر 90 پارس خودرو، رانا، پژو 206 SD جزء 3 ستاره ها بوده و 206 معمولی، ام.وی.ام 315 جدید و دنا نیز 2 ستاره هستند.سمند، پژو 405، پژو پارس، ام.وی.ام 110 جدید و تیبا 2 نیز تک ستاره های این گروه لقب گرفته اند.اما در گروه آخر یا همان گروه خودروهای ارزان قیمت، 5 محصول خودنمایی می کنند که همگی از محصولات خانواده سایپا بوده و یک ستاره کیفی بیشتر در اختیار ندارند.


جدول کیفی خودرو ها

وزیر صنعت : مخالف حذف برند پیکان بودم

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در نشستی خبری در حاشیه بیست و دومین نمایشکاه بین المللی مطبوعات ایران اظهار داشت: سیاست های اقتصاد مقاومتی، عصاره کلیه سیاست های مناسبی است که در طول این انقلاب توانستیم آنها را تدوین و تجربه کنیم.وی افزود: مبانی روز اقتصاد جهان در 24 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی تجمیع شده و این سیاست ها، هماهنگی کاملی با اصول و قوانین بالادستی کشور و همچنین تجربیان و علم روز جهان دارد.نعمت زاده با بیان اینکه "5 رویکرد درون زایی، برون گرایی، مردمی بودن، دانش بنیانی و عدالت اجتماعی در تمامی برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت محوریت دارد"، گفت: در بخش رویکرد عدالت اجتماعی، ما برنامه آمایش سرزمین در بخش صنعت، معدن و تجارت را تهیه و تدوین کرده ایم و این برنامه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال کردیم تا بیشتر بتوانیم از تمرکززدایی فاصله گرفته و صنعتی شدن و توسعه صنعت و تجارت را در تمامی پهنه کشور شاهد باشیم.وی ادامه داد: در این خصوص احداث 750 شهرک صنعتی در دست اقدام است و در برخی بخش ها، واگذاری زمین ها در این شهرک های جدید صنعتی به مردم آغاز شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "در سه ماهه اول امسال، رشد 4.2 درصدی در صنعت داشته ایم"، گفت: کارخانجاتی که مشکل فروش محصولات خود را داشتند، به مرور مشکلاتشان برطرف شده و یک به یک شاهد خروج صنایع از رکود هستیم.وی افزود: پس از برجام، یکی از اولویت های ما جذب سرمایه های خارجی است، در این خصوص به ویژه در بخش خودرو که نیاز ماست این رویکرد را دنبال کردیم و ایران خودرو توانست با یک شرکت اروپایی مشارکت 50 - 50 داشته باشد که این پروژه مشارکتی به پیشرفت 61 درصد رسیده است.نعمت زاده ادامه داد: همچنین سایپا با شرکت دیگری به توافق رسید و مذاکرات و همکاری های خود را آغاز کرده اند؛ ما نیز از سایپا به طور همزمان خواهش کرده بودیم که با رنو وارد مذاکره شود اما از آنجایی که این مسئله طول کشید، ایدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای وارد مذاکره با رنو شد.وی افزود: رنو در گذشته خودش با سایپا و ایران خودرو همکاری داشت به طوری که رنو با وجود اینکه از آنطرف یک شرکت واحد بود، از اینطرف با دو شرکت به طور جداگانه همکاری داشت و این باعث شده بود تا سایپا و ایران خودرو به جان هم بیفتند؛ این رویه دوباره داشت تکرار می شد که با آمدن ایدور، ما تلاش کردیم رنو به صورت واحد وارد ایران شود و بعداً ایدرو می تواند سهامش را واگذار کند.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برخی گفتند ایدرو نمی تواند بیشتر از 20 درصد سرمایه گذاری کند که این درست نیست"، گفت: این قانون برای شرکت های دولتی است در حالی که ایدرو یک سازمان توسعه ای است و می تواند حتی تا 99 و 100 درصد هم سرمایه گذاری کند.وی خاطرنشان کرد: چارچوب همکاری های ایدرو با رنو مشخص شده، اما هنوز قرارداد منعقد نشده است، پیش بینی می کنم ظرف یک تا دو ماه آینده این قرارداد منعقد شود.نعمت زاده تصریح کرد: هنوز قرارداد رنو مورد تأیید هیئت عالی نظارت بر سرمایه گذاری خارجی قرار نگرفته اما قرارداد سیتروئن و پژو مورد تأیید این هیئت قرار گرفته است.وی ادامه داد: در 7 ماهه نخست امسال، 37 طرح سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این هیئت عالی تصویب شده و در مجموع یک میلیارد و 400 میلیون یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی به تصویب رسیده که این رقم به جز قرارداد رنو است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "من مخالف حذف برند پیکان بودم"، گفت: قرار نیست تا پایان امسال تولید خودرویی متوقف شود، اما در کل ما برنامه توقف تولید پلت فرم های قدیمی و جایگزینی آنها با پلت فرم های ارتقا یافته و جدید را داریم.وی افزود: در ماههای گذشته با وزاری خارجه فرانسه و آلمان مذاکراتی داشتیم که آنها گله می کردند که چرا امریکا خوب عمل نمی کند و ما باید حقمان را در توسعه تجارت با ایران طلب کنیم؛ این بسیار خوب است که فضای بین المللی به سمتی رفته که کشورهای دیگر به دنبال افزایش ارتباط با ایران هستند.

ترامپ تاثیری برخودرو سازی ایران دارد؟

شاید در اوج ناباوری بسیاری از کارشناسان، این دونالد ترامپ بود که این بار به قامت ریاست‌جمهوری آمریکا درآمد.مردی که در روزهای داغ تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها اسم ایران را به زبان آورد.اگرچه ترامپ مواضع ضد و نقیضی در مورد برجام دارد و از گذر همین مواضع متفاوتش جایی حرف از لغو برجام زده است اما با این همه باید دید رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که حتی حمایت بسیاری از هم‌حزبی‌های خود را به همراه نداشت و البته با دشمنان کشورش اعلام دوستی و با هم‌پیمانان به سردی برخورد می‌کرد، چقدر انگیزه و قدرت زدن به زیر میز توافق هسته‌ای با ایران را خواهد داشت؛ برجامی که برای صنعت خودروسازی ایران، نوید روزهای خوبی را داشت و بستن قراردادهای خودرویی مبین این موضوع است.نکته دیگری که مدنظر است تاثیر این انتخاب بر اقتصاد ایران و بالاخص صنعت خودروسازی است.شاید اولین تاثیر این انتخاب روی بورس بود که شاخص کل قرمزپوش شد و دلار هم با ایست موقت فروش مواجه شد.از دیگر سو، این تاثیر به‌ویژه در مذاکرات بخش خصوصی به چشم خواهد خورد.خودروسازان بخش خصوصی ایران در دوران پسابرجام جان تازه ای گرفته و توانستند با خودروسازان بزرگ دنیا مذاکرات خود را به پیش ببرند.شرکایی مانند فولکس‌واگن، هیوندای و فیاتی که قرار بود پیش از این با ایران خودرو به مشارکت بنشیند.مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا و سخنرانی‌های نامزد جمهوری‌خواه، مبنی بر بی‌اعتبار خواندن برجام، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را ناچار کرد تا دست به عصاتر پیش بروند.در این میان شرکت‌های خودروسازی بزرگ نیز که برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده بودند، از این قاعده مستثنا نبودند.مذاکره شرکت فولکس‌واگن با بخش خصوصی ایران گرچه به نتیجه رسیده بود اما اعلامش به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا موکول شد.درباره فیات- کرایسلر نیز همین انتخابات بود که منجر به کند شدن روند مذاکرات شد، چراکه هم فولکس سهم قابل ‌توجهی در بازار آمریکا دارد و هم بخش اعظمی از سهام فیات نیز در بورس نیویورک عرضه می‌شود؛ بورسی که با اعلام نتیجه این انتخابات زمین‌گیر شد.شرکت‌هایی نظیر هوندا و تویوتا نیز که شانس‌های دیگر مشارکت با خودروسازان ایرانی بودند بازار خوبی در آمریکا دارند که حاضر نیستند منافع خود را فدای بازار ایران کنند.اینها تخمین‌هایی است که کارشناسان درباره تاثیر انتخابات آمریکا می‌زنند.



در ادامه سخنان کارشناسان که از آنها درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر صنعت خودروسازی پرسیده شده است را مرور می کنیم:




جمشید پژویان-اقتصاددان



صنعت خودروی ایران به خودکفایی برسد


انتخابات آمریکا تاثیری بر شرایط ایران نخواهد گذاشت. واقعا هیچ کدام از کاندیداها با یکدیگر فرقی نداشتند.در هر صورت آمریکا برای ما مشکلاتی ایجاد کرده بود. نکته مهم این است که صنعت خودروی ایران باید به هر طریقی که شده به خودکفایی برسد تا اصلا نگران انتخابات کشوری مانند آمریکا نباشد.چون در هر صورت آمریکا هیچوقت با ما روراست رفتار نکرده و همیشه معروف به بدقولی و بدعهدی نسبت به کشور ما بوده است. ما خاطره خوبی از این کشور نداریم.



داوود میرخانی‌رشتی- مشاور انجمن خودروسازان




در روند اجرای قراردادها با مانع مواجه می‌شویم


بعید است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ تاثیر چندانی بر مذاکرات خودرویی داشته باشد، هرچند این احتمال دارد سختگیری‌های بیشتری در جریان همکاری‌ها و مذاکرات شرکت‌های خودروساز خارجی با ایران ایجاد و در روند اجرای قراردادهای با مشکلات و موانع بیشتری روبه‌رو شود.با توجه به موضع‌گیری گذشته کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص مذاکره با ایران و جریان برجام، حضور ترامپ بر قراردادهای خودرویی تاثیر نخواهد گذاشت اما روند اجرای قراردادها با مشکلات و موانعی بیشتری مواجه خواهد شد.ضمن اینکه مشکلاتی که در جریان همکاری بانک‌های خارجی و نقل و انتقال پول و جریان سرمایه گذاری وجود داشت، تشدید خواهد شد.با توجه به اینکه تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا، قراردادهای اخیر خودرویی را با مشکل مواجه نخواهد کرد اما کارشکنی‌ها در جریان همکاری‌ها بیشتر خواهد شد، هرچند پیش‌بینی می‌شود اروپایی‌ها همکاری لازم را در این جریان نداشته باشند.با حضور رئیس‌جمهور جدید آمریکا، قطعا کار برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری‌ها مشکل‌تر خواهد شد اما با توجه به تمایل برخی شرکت‌های خودروساز خارجی برای همکاری با بخش خصوصی مسلما تغییرات صورت‌گرفته موجب می‌شود شرکت‌های خارجی با تامل بیشتری برای مذاکره با ایران اقدام کنند.همچنین درخصوص حضور سایر شرکت‌های اروپایی برای همکاری با خودروسازان ایرانی، با توجه به ترسی که تا پیش از این در میان سرمایه‌گذاران وجود داشت، با شرایط جدید بیشتر و سرمایه‌گذاری‌ها کمتر و اجرای قرارداد و مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.