امروز: یکشنبه 3 بهمن 1395
فروش اقساطی خودرو خبرخوان

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار خودرو های وارداتی

، فرزاد صالحی، کارشناس صنعت خودرو در زمینه نقش خودرو و به‌طور مشخص خودروهای وارداتی در سبد کالای خانوارها گفت:" خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مخصوصا خودروهای وارداتی به دلیل قیمت  بالا رابطه‌ای مستقیم با اتفاقاتی که برای دلار و ارز می‌افتد دارد. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند با توجه به قیمت خودروهای وارداتی  و محدودیت عرضه آن بیشتر به سراغ خودروهای وارداتی می‌روند تا بتوانند سرمایه خود را  حفظ کنند."
وی در مورد تاثیر این مسئله بر تقاضا در بازار خودروهای وارداتی گفت:"این امر می‌تواند موجب افزایش تقاضا و به‌تبع آن افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شود،که البته این مسئله کوتاه‌مدت و موقتی است زیرا با انتخاب ترامپ بسیاری از پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درامد.  آمدن خانم کلینتون باعث   ثبات در روابط ایران و امریکا بود ولی با آمدن ترامپ هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست. البته همه‌چیز بستگی به سیاست‌های دو طرف در آینده دارد. بنابراین با تمام شدن این جو اتفاق خاصی در  بلندمدت نخواهد افتاد و همه اتفاقات بازار خودرو کوتاه‌مدت و موقتی است."

هیچکدام از خودرو های ایرانی 5 ستاره نیستند!

در جدید ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خودروهای سواری تولیدی در ایران در 5 گروه قیمتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.بر این اساس در گروه خودروهای گران تر از 100 میلیون تومان، 2 خودروی سوزوکی گراند ویتارا و نیو مزدا 3 مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان خودروی ساخت ایران خودروی خراسان در رتبه کیفی 1 و خودرو تولید بهمن موتور در رتبه 2 حضور دارد. البته هر دوی این تولیدات، از نظر سطح کیفی 3ستاره دریافت کرده است.در گروه دوم یعنی خودروهایی که در رنج قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان قرار می گیرد، 4 خودرو بررسی شده است که در میان آنها کیا سراتو سایپا رتبه اول، تیگو 5 مدیران خودرو رتبه دوم، خودروی آسا تولیدی بهمن موتور رتبه سوم و خودروی جک S5 تولیدی کرمان موتور نیز رتبه چهارم را برای خود کسب کرده است.سراتو و تیگو 5، 3 ستاره و دو خودروی تولیدی بهمن موتور و کرمان موتور 2 ستاره هستند.در گروه سوم که بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان را نمایندگی می کنند جک J5 از کرمان موتور، برلیانس H330 از پارس خودرو، آریو تولیدی سایت بن رو، ام.وی.ام 550 ساخت مدیران خودرو و لیفان X60 ساخت کرمان موتور در رتبه های کیفی اول تا پنجم قرار دارد.سه رتبه اول این گروه دو ستاره و رتبه های چهارم و پنجم تک ستاره هستند.بیشترین مدل خودرویی در گروهی قرار دارند که در رنج قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان قرار می گیرد و در میان آنها رنو ساندرو تنها خودروی 4 ستاره تولید داخل بوده و پارس تندر با 3 ستاره بعد از آن در رتبه دوم قرار گرفته است. ام.وی.ام 110 جدید و تیبا 2 نیز قعرنشین جدول رتبه بندی کیفی است.در میان این 18 خودرو رنو ساندرو، پارس تندر، تندر 90 اتوماتیک، تندر 90 ایران خودرو، تندر 90 پارس خودرو، رانا، پژو 206 SD جزء 3 ستاره ها بوده و 206 معمولی، ام.وی.ام 315 جدید و دنا نیز 2 ستاره هستند.سمند، پژو 405، پژو پارس، ام.وی.ام 110 جدید و تیبا 2 نیز تک ستاره های این گروه لقب گرفته اند.اما در گروه آخر یا همان گروه خودروهای ارزان قیمت، 5 محصول خودنمایی می کنند که همگی از محصولات خانواده سایپا بوده و یک ستاره کیفی بیشتر در اختیار ندارند.


جدول کیفی خودرو ها

وزیر صنعت : مخالف حذف برند پیکان بودم

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در نشستی خبری در حاشیه بیست و دومین نمایشکاه بین المللی مطبوعات ایران اظهار داشت: سیاست های اقتصاد مقاومتی، عصاره کلیه سیاست های مناسبی است که در طول این انقلاب توانستیم آنها را تدوین و تجربه کنیم.وی افزود: مبانی روز اقتصاد جهان در 24 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی تجمیع شده و این سیاست ها، هماهنگی کاملی با اصول و قوانین بالادستی کشور و همچنین تجربیان و علم روز جهان دارد.نعمت زاده با بیان اینکه "5 رویکرد درون زایی، برون گرایی، مردمی بودن، دانش بنیانی و عدالت اجتماعی در تمامی برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت محوریت دارد"، گفت: در بخش رویکرد عدالت اجتماعی، ما برنامه آمایش سرزمین در بخش صنعت، معدن و تجارت را تهیه و تدوین کرده ایم و این برنامه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال کردیم تا بیشتر بتوانیم از تمرکززدایی فاصله گرفته و صنعتی شدن و توسعه صنعت و تجارت را در تمامی پهنه کشور شاهد باشیم.وی ادامه داد: در این خصوص احداث 750 شهرک صنعتی در دست اقدام است و در برخی بخش ها، واگذاری زمین ها در این شهرک های جدید صنعتی به مردم آغاز شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "در سه ماهه اول امسال، رشد 4.2 درصدی در صنعت داشته ایم"، گفت: کارخانجاتی که مشکل فروش محصولات خود را داشتند، به مرور مشکلاتشان برطرف شده و یک به یک شاهد خروج صنایع از رکود هستیم.وی افزود: پس از برجام، یکی از اولویت های ما جذب سرمایه های خارجی است، در این خصوص به ویژه در بخش خودرو که نیاز ماست این رویکرد را دنبال کردیم و ایران خودرو توانست با یک شرکت اروپایی مشارکت 50 - 50 داشته باشد که این پروژه مشارکتی به پیشرفت 61 درصد رسیده است.نعمت زاده ادامه داد: همچنین سایپا با شرکت دیگری به توافق رسید و مذاکرات و همکاری های خود را آغاز کرده اند؛ ما نیز از سایپا به طور همزمان خواهش کرده بودیم که با رنو وارد مذاکره شود اما از آنجایی که این مسئله طول کشید، ایدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای وارد مذاکره با رنو شد.وی افزود: رنو در گذشته خودش با سایپا و ایران خودرو همکاری داشت به طوری که رنو با وجود اینکه از آنطرف یک شرکت واحد بود، از اینطرف با دو شرکت به طور جداگانه همکاری داشت و این باعث شده بود تا سایپا و ایران خودرو به جان هم بیفتند؛ این رویه دوباره داشت تکرار می شد که با آمدن ایدور، ما تلاش کردیم رنو به صورت واحد وارد ایران شود و بعداً ایدرو می تواند سهامش را واگذار کند.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برخی گفتند ایدرو نمی تواند بیشتر از 20 درصد سرمایه گذاری کند که این درست نیست"، گفت: این قانون برای شرکت های دولتی است در حالی که ایدرو یک سازمان توسعه ای است و می تواند حتی تا 99 و 100 درصد هم سرمایه گذاری کند.وی خاطرنشان کرد: چارچوب همکاری های ایدرو با رنو مشخص شده، اما هنوز قرارداد منعقد نشده است، پیش بینی می کنم ظرف یک تا دو ماه آینده این قرارداد منعقد شود.نعمت زاده تصریح کرد: هنوز قرارداد رنو مورد تأیید هیئت عالی نظارت بر سرمایه گذاری خارجی قرار نگرفته اما قرارداد سیتروئن و پژو مورد تأیید این هیئت قرار گرفته است.وی ادامه داد: در 7 ماهه نخست امسال، 37 طرح سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این هیئت عالی تصویب شده و در مجموع یک میلیارد و 400 میلیون یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی به تصویب رسیده که این رقم به جز قرارداد رنو است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه "من مخالف حذف برند پیکان بودم"، گفت: قرار نیست تا پایان امسال تولید خودرویی متوقف شود، اما در کل ما برنامه توقف تولید پلت فرم های قدیمی و جایگزینی آنها با پلت فرم های ارتقا یافته و جدید را داریم.وی افزود: در ماههای گذشته با وزاری خارجه فرانسه و آلمان مذاکراتی داشتیم که آنها گله می کردند که چرا امریکا خوب عمل نمی کند و ما باید حقمان را در توسعه تجارت با ایران طلب کنیم؛ این بسیار خوب است که فضای بین المللی به سمتی رفته که کشورهای دیگر به دنبال افزایش ارتباط با ایران هستند.

ترامپ تاثیری برخودرو سازی ایران دارد؟

شاید در اوج ناباوری بسیاری از کارشناسان، این دونالد ترامپ بود که این بار به قامت ریاست‌جمهوری آمریکا درآمد.مردی که در روزهای داغ تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها اسم ایران را به زبان آورد.اگرچه ترامپ مواضع ضد و نقیضی در مورد برجام دارد و از گذر همین مواضع متفاوتش جایی حرف از لغو برجام زده است اما با این همه باید دید رئیس‌جمهوری جدید آمریکا که حتی حمایت بسیاری از هم‌حزبی‌های خود را به همراه نداشت و البته با دشمنان کشورش اعلام دوستی و با هم‌پیمانان به سردی برخورد می‌کرد، چقدر انگیزه و قدرت زدن به زیر میز توافق هسته‌ای با ایران را خواهد داشت؛ برجامی که برای صنعت خودروسازی ایران، نوید روزهای خوبی را داشت و بستن قراردادهای خودرویی مبین این موضوع است.نکته دیگری که مدنظر است تاثیر این انتخاب بر اقتصاد ایران و بالاخص صنعت خودروسازی است.شاید اولین تاثیر این انتخاب روی بورس بود که شاخص کل قرمزپوش شد و دلار هم با ایست موقت فروش مواجه شد.از دیگر سو، این تاثیر به‌ویژه در مذاکرات بخش خصوصی به چشم خواهد خورد.خودروسازان بخش خصوصی ایران در دوران پسابرجام جان تازه ای گرفته و توانستند با خودروسازان بزرگ دنیا مذاکرات خود را به پیش ببرند.شرکایی مانند فولکس‌واگن، هیوندای و فیاتی که قرار بود پیش از این با ایران خودرو به مشارکت بنشیند.مناظره نامزدهای انتخابات آمریکا و سخنرانی‌های نامزد جمهوری‌خواه، مبنی بر بی‌اعتبار خواندن برجام، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را ناچار کرد تا دست به عصاتر پیش بروند.در این میان شرکت‌های خودروسازی بزرگ نیز که برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کرده بودند، از این قاعده مستثنا نبودند.مذاکره شرکت فولکس‌واگن با بخش خصوصی ایران گرچه به نتیجه رسیده بود اما اعلامش به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا موکول شد.درباره فیات- کرایسلر نیز همین انتخابات بود که منجر به کند شدن روند مذاکرات شد، چراکه هم فولکس سهم قابل ‌توجهی در بازار آمریکا دارد و هم بخش اعظمی از سهام فیات نیز در بورس نیویورک عرضه می‌شود؛ بورسی که با اعلام نتیجه این انتخابات زمین‌گیر شد.شرکت‌هایی نظیر هوندا و تویوتا نیز که شانس‌های دیگر مشارکت با خودروسازان ایرانی بودند بازار خوبی در آمریکا دارند که حاضر نیستند منافع خود را فدای بازار ایران کنند.اینها تخمین‌هایی است که کارشناسان درباره تاثیر انتخابات آمریکا می‌زنند.



در ادامه سخنان کارشناسان که از آنها درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر صنعت خودروسازی پرسیده شده است را مرور می کنیم:




جمشید پژویان-اقتصاددان



صنعت خودروی ایران به خودکفایی برسد


انتخابات آمریکا تاثیری بر شرایط ایران نخواهد گذاشت. واقعا هیچ کدام از کاندیداها با یکدیگر فرقی نداشتند.در هر صورت آمریکا برای ما مشکلاتی ایجاد کرده بود. نکته مهم این است که صنعت خودروی ایران باید به هر طریقی که شده به خودکفایی برسد تا اصلا نگران انتخابات کشوری مانند آمریکا نباشد.چون در هر صورت آمریکا هیچوقت با ما روراست رفتار نکرده و همیشه معروف به بدقولی و بدعهدی نسبت به کشور ما بوده است. ما خاطره خوبی از این کشور نداریم.



داوود میرخانی‌رشتی- مشاور انجمن خودروسازان




در روند اجرای قراردادها با مانع مواجه می‌شویم


بعید است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ تاثیر چندانی بر مذاکرات خودرویی داشته باشد، هرچند این احتمال دارد سختگیری‌های بیشتری در جریان همکاری‌ها و مذاکرات شرکت‌های خودروساز خارجی با ایران ایجاد و در روند اجرای قراردادهای با مشکلات و موانع بیشتری روبه‌رو شود.با توجه به موضع‌گیری گذشته کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص مذاکره با ایران و جریان برجام، حضور ترامپ بر قراردادهای خودرویی تاثیر نخواهد گذاشت اما روند اجرای قراردادها با مشکلات و موانعی بیشتری مواجه خواهد شد.ضمن اینکه مشکلاتی که در جریان همکاری بانک‌های خارجی و نقل و انتقال پول و جریان سرمایه گذاری وجود داشت، تشدید خواهد شد.با توجه به اینکه تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا، قراردادهای اخیر خودرویی را با مشکل مواجه نخواهد کرد اما کارشکنی‌ها در جریان همکاری‌ها بیشتر خواهد شد، هرچند پیش‌بینی می‌شود اروپایی‌ها همکاری لازم را در این جریان نداشته باشند.با حضور رئیس‌جمهور جدید آمریکا، قطعا کار برای اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری‌ها مشکل‌تر خواهد شد اما با توجه به تمایل برخی شرکت‌های خودروساز خارجی برای همکاری با بخش خصوصی مسلما تغییرات صورت‌گرفته موجب می‌شود شرکت‌های خارجی با تامل بیشتری برای مذاکره با ایران اقدام کنند.همچنین درخصوص حضور سایر شرکت‌های اروپایی برای همکاری با خودروسازان ایرانی، با توجه به ترسی که تا پیش از این در میان سرمایه‌گذاران وجود داشت، با شرایط جدید بیشتر و سرمایه‌گذاری‌ها کمتر و اجرای قرارداد و مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

به زودی ممنوعیت واردات خودرو های لوکس لغو می شود

دنیای‌اقتصاد نوشت: در واقع حجم موتور بالای 2500 سی‌سی از حدود چهار سال پیش تا به امروز، معیار لوکس بودن خودروها به حساب آمده و با وجود تمام اعتراض‌ها و نقدهای وارده، این معیار هنوز هم مانع ورود بسیاری از خودروهای خارجی به کشور است. هرچند در این مدت بارها صحبت از تغییر معیار لوکس بودن خودروها به میان آمده، با این حال وزارت صنعت تا به امروز زیر بار نرفته است که البته گفته می‌شود در نهایت تن به این تغییر خواهد داد. در واقع گویا وزارت صنعت نیز در باطن موافق تغییر معیار لوکس بودن خودروها است، منتها فعلا دست نگه داشته و منتظر است تا با رسمی شدن نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور، دست به تغییر بزند. در حال حاضر تنها حدود یک ماه دیگر به پایان مهلت وزارت صنعت به نمایندگی‌های واردکننده خودرو، برای رسمی شدن باقی مانده و گویا این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.به گفته منابع آگاه، وزارت صنعت به احتمال زیاد پس از رسمی شدن نمایندگی‌ها، «قیمت پایه» را جایگزین حجم موتور خواهد کرد تا پس از حدود چهار سال، واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی به کشور آزاد شود. این وزارتخانه در حال حاضر نیز موافق تغییر معیار از حجم موتور به قیمت پایه است، منتها به‌دلیل رسمی نبودن بیشتر نمایندگی‌های واردکننده، بیم آن را دارد که قیمت‌ها دستکاری و در ورود خودروهای خارجی به کشور، تقلب صورت گیرد. این در حالی است که با رسمی شدن نمایندگی‌ها و دسترسی مستقیم به شرکت‌های خارجی مادر، دیگر عملا امکان دست بردن در قیمت‌های پایه وجود نداشته و در نتیجه خیال وزارت صنعت نیز بابت تغییر معیار لوکس بودن خودروها راحت خواهد شد. با تغییر معیار اما اگرچه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی آزاد خواهد شد، با این حال تعرفه‌ای پلکانی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس، هرچه خودروها قیمت پایه بیشتری داشته باشند، وزارت صنعت نیز تعرفه بالاتری را برای آنها لحاظ خواهد کرد.

پیش‌نویس خودکار

سکته ناقص خودرویی ها با سخنرانی ترامپ بهبود یافت

چینش معاملات خودرویی ها از مرحله پیش گشایش با صف های فروش سنگین همراه بود، در این روز تاریخی کمتر سهام خودرویی بود که صف فروش تشکیل نداد، گویی خودرویی ها با ورود ترامپ به کاخ سفید سکته ناقص کردند و بازار به طور هیجانی از فشار فروش بالایی برخوردار بود، با این وجود نیم ساعت آخر معاملات، صف فروش برخی از خودرویی ها جمع آوری شد.در این میان، خودرو به عنوان لیدر گروه که تا ساعات آخر با صف فروش سنگین 52 میلونی در قیمت 3,231 ریال مواجه بود، صف خود را عرضه کرد ولی نهایتا با صف 1.7 میلیونی به کار خود پایان داد ، خزامیا نیز صف 51 میلیونی در قیمت 1,408ریال را تجربه کرد اما ساعات پایانی صف خود را عرضه کرد، خپارس با صف 3 میلیونی و ورنا نیز با صف فروش سبکی بسته شدند. قطعه سازان نیز اوضاع مشابهی داشتند، در میانه بازار سنگین ترین صفهای فروش قطعه سازان را خگستر با 11 ،خرینگ 9،خبهمن3 و خمحرکه 2 میلیون تجربه کردند، اما لحظات پایانی ورق برگشت و مقداری از حجم صف فروشها کاسته شد.
تا لحظات پایانی حجم و ارزش معاملات نیز طبق انتظار افت قابل ملاحظه ای داشت، اما در پایان امروز سهامداران خودرویی 182میلیون سهم به ارزش 37 میلیارد تومان را در11 هزار  نوبت دست به دست کردند، که نسبت به روز قبل افزایشی شد.با این تفاسیر، به نظر می رسد این شوک منفی زود گذر باشد، چرا که بازار به سخنرانی رییس جمهور جدید در کاخ سفید مبنی بر تعامل با دنیا واکنش مثبت نشان داد، از این رو بازار هفته آینده متعادل و از شوک خارج خواهد شد.همچنین در ساعات پایانی معامله، حقوقی ها دست به کار شده و شروع به خرید کردند، حقوقی خودرو 48 درصد معادل 25 میلیون، ورنا 32 درصد، خبهمن 21 درصد و خزامیا 19 درصد خریدار بودند.

تاثیر انتخابات آمریکا در بازار بورس خودرو

امروز گروه خودرویی اکثرا شروعی مثبت و پرتقاضا را تجربه کردند اما پس از چندی شاهد افزایش عرضه ها و نمایان شدن نوسانات منفی گروه خودرویی و بخصوص قطعه سازان بودیم، به نظر می‌رسد قطعه سازان وارد فاز اصلاحی شده باشند  و زمین را به خودروسازان برای رشد قیمتی واگذار کرده باشند، لذا خوساز تنها قطعه سازی بود که امروز صف خرید کوچکی در قیمت 3,882 ریال تشکیل داد.به این ترتیب، خشرق صف فروش 1 میلیونی در قیمت 2,593 ریال و خزر صف فروش کوچکی در قیمت 1,208 ریال در حاشیه 5 درصد منفی تشکیل داد،سایر قطعه سازان نیز گرچه صف فروش نبودند نمادهای خبهمن در حاشیه 4 درصد منفی و خنصیر با  3 درصد کاهش قیمت، به کار خود پایان دادند، مابقی قطعه سازان نیز اکثر متعادل و منفی بودند.از طرفی، خودرو در ساعات اول تا مقاومت 345 تومانی بالا رفت اما در نیمه دوم بازار از قدرت تقاضا کاسته شد و با قیمت پایانی 340 تومان در حجم 14 میلیون، امروز را متعادل و مثبت به پایان برد، خزامیا نیز به عنوان پرحجم ترین خودرویی در غیاب خساپا، با قیمت پایانی 110 تومان و رشد 2 درصدی به کار خود خاتمه داد. خپارس و ورنا هم متعادل و مثبت بسته شدند.سهامداران خودرویی، 129 میلیون سهم به ارزش 24 میلیارد تومان را در 13 هزار نوبت دست به دست کردند، لذا روند معاملات نسبت به روز قبل فرسایشی بود.در پایان امروز، خودرو 23 واحد تاثیر مثبت و خبهمن 12 واحد تاثیر منفی بر شاخص کل بورس داشتند، همینطور طبق آخرین وضعیت آرای ریاست جمهوری تاکنون شانس پیروزی با کاندیدای دموکرات است، امروز بازارها از بلاتکلیفی نجات خواهند یافت، از طرفی کلینتون که از دیروز پس از بررسی ایمیلهایش توسط اف بی آی تبرئه شده شانس بیشتری برای راه یابی به کاخ سفید دارد.همینطور زمزمه هایی در خصوص بازگشایی نماد سایپا از هفته آینده به گوش می رسد که همزمانی این خبر با نزدیک شدن نمایشگاه خودرو و قطعه سازی سبب شده خودرویی ها از محدوده حمایتی خود پایین تر نروند و با افزایش تقاضا و رشد کوتاه مدت مواجه شده اند.

تاثیر ریاست جمهوری ترامپ بر صنعت خودرو ایران

کیوان شیخی رئیس آمار و اطلاعات شرکت بورس  در خصوص علت روند منفی شاخص بورس گفت: بازار سرمایه ایران متاثر از جو روانی بازارهای جهانی با روند منفی روبرو شد و بسیاری از سهم‌ها در صف فروش قرار گرفتند.روند انتخابات آمریکا کاملا به نفع اقتصاد ایران و دنیا خواهد بود زیرا با توجه به شرایطی که رئیس جمهور جدید آمریکا رقم خواهد زد شاهد رشد نه تنها بازار سرمایه بلکه بازار طلا و بازار نفت و خودرو ایران خواهیم بود.با توجه به درست رقم خوردن انتخابات آمریکا پیش بینی می‌شود قیمت نفت ایران تا پایان سال به 100 دلار نیز افزایش یابد و اقتصاد ایران متحول شود.روند هیجانی و منفی شاخص بورس تا شنبه ادامه خواهد داشت و پس از آن شاهد کم شدن تاثیر روانی انتخابات بر این بازار خواهیم بود و روند شاخص کم کم متعادل خواهد شد.

قیمت پژو 207 ایران خودرو آزاد شد

به گزارش آی آر لیزینگ رضا شیوا در گفت‌وگو با  خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه شورای رقابت در جلسه اخیر خود به بررسی قیمت گذاری پژو 207  پرداخت، اظهارداشت: در این جلسه مقرر شد پژو 207 مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نباشد.وی با بیان اینکه در حال حاضر این خودرو رقبای متعددی همچون دنا، رنو ساندرو،دانگ فنگ و برلیانس در سطح بازار دارد، افزود: برهمین اساس قیمت این خودرو همان قیمت اعلامی شرکت، حدود 41 میلیون تومان است.رئیس شورای رقابت تصریح کرد: شورای رقابت در مورد سایر خودروها هم نظارت لازم را بر عملکرد شرکت‌های خودروساز در فروش محصولات خود در چارچوب دستور العمل قیمت گذاری خودرو دارد.

موج انصراف از ثبت‌ نام خودروهای ژاپنی ساخت امریکا

به گزارش آی آر لیزینگ به نقل از پرشین خودرو، تعداد زیادی از خریداران مدل‌های هیبرید تویوتا یعنی پریوس و کمری از خرید این خودروها انصراف داده و درخواست عودت پیش‌ پرداخت‌هایشان را کرده‌اند.

البته از چند ماه پیش ورود تویوتا کمری هیبرید ساخت امریکا متوقف شده بود و نمایندگی تویوتا نسل قبلی کمری هیبرید را برای فروش عرضه می‌کرد، اما حال این مشکل گریبان مدل پریوس را هم گرفته است. همچنین عرضه هوندا آکوردهای ساخت امریکا با مشکل روبه‌رو شده است و فعلا امکان شماره‌گذاری آن نیست. با این اوضاع قیمت مدل‌های پلاک شده این خودروها افزایش یافته است و مدل‌های پلاک نشده کاهش قیمت چشمگیری پیدا کرده ‌است.شرکت‌های ایرتویا و گلرنگ موتور با حل نشدن مشکل شماره‌گذاری خودروهای ساخت امریکا با موج انصراف از خرید مواجه شده‌اند.

ثبت سند خودرو در دفترخانه‌ ها الزامی نیست

محمد علی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم هیچ اجباری به پرداخت هزینه دوباره و ثبت سند خودرو در دفترخانه‌ها ندارند، بنابراین این موضوع برای شفاف سازی، در کمیسیون اصل نود در حال بررسی است.وی تصریح کرد: با الزام شهروندان به ثبت اجباری سند خودرو در دفترخانه‌ها و پرداخت هزینه دوباره به هیچ وجه موافق نیستم چرا که در زمان تعویض پلاک، سند تک برگی از سوی ناجا برای احراز هویت و اصالت خودرو صادر می‌شود.پورمختار افزود: سندی که از سوی نیروی انتظامی صادر می‌شود هیچ مشکلی را برای معاملات بعدی به وجود نخواهد آورد، بنابراین افراد در صورت تمایل به ثبت سند خودرو در دفترخانه، می‌توانند به اختیار خود این کار را انجام دهند.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دفترخانه‌ها خواستار اجباری شدن ثبت سند خودرو در دفترخانه‌ها هستند که اجرای این امر، هزینه دوباره را به مالکان خودرو تحمیل می کند.

آزاد سازی قیمت خودرو در کشور رقم خورد

رضا شیوا در خصوص حاشیه قیمتی برخی خودروها در بازار گفت: برای نظارت بر بازار آن دسته از خودروهای وارداتی که حاشیه قیمتی در بازار آنها وجود دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دخالت کرده و شرایطی را قرار دهد که تعداد واردکنندگان به اندازه‌ای باشد که انحصار ایجاد نشود. البته مسئولان این وزارتخانه به شورای رقابت قول داده‌اند که شرایط کاملا رقابتی باشد و هر فردی که شرایط واردات دارد، بتواند برای ورود این خودروها به داخل کشور اقدام کند.رئیس شورای رقابت افزود: بر این اساس شورای رقابت در نظارت بر بازار این دسته از خودروها هنوز وارد نشده است؛ ولی آنهایی که داخل کشور به نوعی مونتاژ و تولید می‌شوند تحت نظارت شورای رقابت قرار دارند.وی در خصوص شرایط آزادسازی خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصریح کرد: در واقع پروسه آزادسازی قیمت خودروها بر این مبنا انجام می‌گیرد که شورای رقابت مشاهده کند برای یک خودرو، چندین رقیب قیمتی در همان کلاس وجود دارد و رقابت ایجاد می‌کند؛ فلسفه آزادسازی قیمت خودروها هم همین است، ولی اگر این آزادسازی قیمت باعث شود که خودرویی در انحصار عرضه شود و قیمت آن، متفاوت‌تر از قیمت کارخانه باشد، شورا حتما ورود کرده و بررسی می‌کند تا بازار دچار التهاب نشود.به گفته شیوا، پژو ۲۰۷ که قیمت آن آزاد شده مثل خودروی ۲۰۷ آی نیست بلکه مدتی آن را به کشور آورده بودند تا تولید کنند و وقتی که تحریم‌ها شروع شد، تولید آن هم متوقف گردید؛ بنابراین خودروی ۲۰۷ که ارایه شده، مشخصاتی متفاوت از ۲۰۶ دارد و قیمت آن نیز از سوی خودروساز حدود ۴۱ میلیون تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه چند خودروی دیگر نیز در همین محدوده قیمتی وجود دارد و نمونه‌های آن هم ۴ خودروی دانگ‌فنگ، دنا، برلیانس و رنو ساندرو است، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت از سوی شورای رقابت نمی‌شود.وی اظهار داشت: البته بر روی همین خودروهایی که قیمت آنها آزاد شده نیز، نظارت عالیه شورای رقابت وجود دارد؛ ضمن اینکه نگرانی اعضای شورا از این بود که احیانا خودروسازان بخواهند تولید خودروهای دیگر خود را که به اندازه کافی مشتری و تقاضا دارد را کم کنند. این از جمله مسائلی است که ما به هیچ عنوان پذیرای آن نیستیم و خودروسازان باید بر اساس تعهدی که قبلا به شورای رقابت داده‌اند، عمل کنند.رئیس شورای رقابت تاکید کرد: برای خودروهای دیگر مثل ۲۰۶ نیز نباید بازار حاشیه‌ای وجود داشته باشد و اگر خودروسازان بخواهند کاری کنند که تولید خودرو، منجر به شکل‌گیری حاشیه بازار شود، حتما ما دخالت کرده و به بازار ورود می‌کنیم، به نحوی که اجازه شکل‌گیری حاشیه بازار داده نشود.