یکی از مخاطبان سرویس با بینندگان گلایه کرده چرا با وجودی که اقساط خودروی قسطی را پرداخته، شرکت فروشنده اقدام به توقیف ماشینش کرده.

عملکرد شرکتهای لیزینگی فروش خودروی اقساطی وابسته به خودروسازان در توقیف خودروی مشتریان بدهکار، باعث شده یکی از مشتریان این شرکتها، در سرویس مشکلات مردم گلایه خود را مطرح کرد.
مخاطبی که خود را محمدرضا قلی زاده معرفی کرده در این باره نوشته:
با سلام من اخر سال ۹۳ یک خودرو وانت پراید از شرکت وابسته به خودروساز خریدم که پس از پرداخت قسط اول که هر ۳ ماه مبلغ ۲۰۶۶۰۰۰تومان بود با بازار خراب روبرو شدم و نتوانستم قسط دوم و سوم را پرداخت کنم وقتی از دفتر وکلای شرکت با بنده تماس گرفتند گفتند اگر قسط چهارم را پرداخت نکنید ماشین توقیف خواهد شد که پرداخت کردم و به من گفتند تا اردیبهشت یه قسط دیگر پرداخت کن تا ماشینت نخوابه گفتم چشم ولی ۳روز پیش ساعت ۴صبح مامور کلانتری با زدن پی در پی به ماشین من را مجبور کرد تا کنار ماشین حاضر شوم وقتی حاضر شدم گفت ماشینت شکایت داره با ما بیا کلانتری که گفتم اجازه بده لباس مناسب بپوشم و مدارک و پول بردارم که گفتند میرسونیمت نیازی به پول و مدارک نیست و وقتی رفتم گفتند ماشین باید بخوابه شما هم برو خونه.. ۳۵۰۰۰۰تومان هم هزینه کارهای دفتری و وکالت به بدهی من اضافه شده.


در این رابطه چالکی سردفتر مدیر حقوقی شرکت یاد شده توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می خوانید:
کامنت این مخاطب را برای شما خواندم، چرا با وجودی که اقساط خودروی این مشتری پرداخت شده، اقدام به توقیف خودروی او شده است؟

این فرد از آشنایان یا همکاران شماست؟


خیر، این فرد از مخاطبان ماست و جز نامش که خود، اظهار کرده، او را نمی شناسیم و دلیلی درباره صحت ادعاهای او نداریم. سوال اینجاست آیا رویه ای در شرکت لیزینگی شما وجود دارد که با وجود پرداخت اقساط معوقه، باز هم خودرو توقیف شود؟
ما کار غیرقانونی نمی کنیم. سیستم و روند به این صورت است که به مشتری بدهکار با تماس تلفنی، اطلاع رسانی می شود که اقساط تاخیری دارد و هر چه زودتر بپردازد که پرونده ات دست وکیل شرکت نرود. وقتی مشتری توجه نکند و مثلا دو قسط با رقمهای بالا دارد، وکلای شرکت وارد کار می شوند. البته گاهی اقساط فرد بدهکار چند قسط 159 هزار تومانی است که در این موارد، پرونده به بخش حقوقی نمی رود. ولی وقتی اقساط 2میلیون و 60 هزار تومانی است و فاصله هر چک چهارماه است، طبیعی است شرکت دنبال وصول مطالبات خود باشد. 


برای وصول مطالبات به مشتریان بدهکار اطلاع می دهید و در این فاصله برای کارهای قانونی هم اقدام می کنید؟
وقتی چکهای مشتری بدهکار سررسید می شود و او به تماسهای ما اهمیت نمی دهد و حتی وقتی به ضامن زنگ می زنیم که بدهی دارید توجه نمی کنند، ما مجبور به اقدام می شویم. همه کارها را انجام می دهیم و به خود فرد تلفن می زنیم تا بدهی معوقه پرداخت شود و در نهایت به او زنگ می زنیم که وکیل به پرونده ات وارد شده. اینجاست که وکیل هم وارد پرونده می شود و به او تلفن می زند که قبل از اقدام حقوقی، بدهی ات را بده. مشتری به هر دلیلی جواب نمی دهد یا می گوید ندارم. در نهایت وقتی می بینیم به پرداخت بدهی خود اهمیت نمی دهد، برای توقیف ماشین اقدام می کنیم.


ممکن است مانند این کامنت، باز هم خودروی مشتری با وجود پرداخت اقساط، توقیف شود؟
ممکن است مشتری پس از تلفن های آخر ما، بدهی اش را واریز کند، در حالی که یک ماه پیش حکم توقیف را گرفته ایم و او خبر ندارد. او فکر می کند چون قسط های معوقه اش را داده، ماشین باید آزاد باشد، ولی چون حکم توقیف صادر شده، ماموران ماشین را هر جا باشد می خوابانند. مشتری خبر ندارد ما یک ماه پیش حکم توقیف خودرو را گرفته ایم. قسط را دیروز داده و امروز خودرو توقیف می شود. یعنی زمانی قسط را می دهند که حکم توقیف به جریان افتاده. اینجاست که باید مشتری ای که خودرو اش توقیف شده هرجای کشور که باشد به دفتر مرکزی مراجعه کند تا نسبت به رفع توقیف خودرو اقدام کند.


شما مشتری ای که اقساط معوق را پرداخته و خودروی او توقیف شده را از شهرستانها فرامی خوانید تا جریمه دیرکرد بدهد؟
بله، روی تاخیر در پرداخت اقساط این مشتریان جریمه می شوند. به صورت روزانه این جریمه صورت می گیرد. مگر شما وقتی از بانک وام می گیرید و تاخیر در پرداخت قسط دارید، جریمه نمی شوید؟
مشتری داشتیم از شهرستان آمده بود و می گفت چرا به ما خبر ندادید که می خواهید خودرو را توقیف کنید. بعد دیدیم شماره تلفنش را همکاران ما نداشتند. به او گفتیم شما نباید به ما بگویید آدرس و شماره شما عوض شده؟ روش کار این است که کلا به مشتریان اطلاع می دهیم که ماشین را داریم توقیف می کنید برخی از مشتریان جدی نمی گیرند. خیلی ها با نامه اخطار اقدام به پرداخت بدهی شان می کنند.