<<خودروی هیبریدی>> اصطلاحی است که معمولاً در مورد خودروهای با سوخت فسیلی-الکتریکی استفاده می شود. همچنین این نوع خودروها خودروهای برقی هیبریدی (HEV) 2- نیز نامیده می شوند که از یک موتور درون سوز و باطری های الکتریکی برای راه اندازی موتور الکتریکی استفاده می کنن.


خودروهای مدرن هیبریدی که به تولید انبوه رسیده اند از انرژی سینتیکی ترمزگیری را در باتری ها ذخیره می کنند. هنگامی که موتور توان کمتری مصرف می کند موتور درون سوز ژمراتوری را به حرکت درمی آورد تا انرژی التریکی در باتری ذخیره شود و همزمان یک موتور التریکی را به حرکت در می آورد که باعث حرکت خودرو می شود.


تفاوت خودروهای خیبریدی با خودروهای برقی این است که در خودروهای هیبریدی ، سیستم درون سوز انرژی الکتریکی را تامین می کند ، اما در خودروهای برقی ، باتری ها از منابع بیرونی (برق خانگی) شارژ می شوند.


در حال حاضر تقرباً تمام خودروهای هیبریدی از بنزین به عنوان سوخت موتور درون سوز استفاده می کنند. البته تعدادی خودروی هیبریدذی با سوخت هیدروژن و یا اتانول نیز تولید شده اند که به تولید انبوه نرسیده اند.


اصطلاح هیبرید در خودروها ، کاربردهای دیگری هم دارد. در آمریکت از واژه هیبرید برای خودروهایی استفاده می شد که از تکنولوژی های مختلفی استفاده می کردند ، مثلاً موتور آمریکایی با سیستم تعلیق ژاپنی و خودروهایی که هم زمان از سوخت های مختلف مثلاً بنزین و گاز یا بنزین و اتانول استفاده می کردند.


حال بگذارید به سراغ خودرویی برویم که با پیشرانه هیبریدی وارد ایران شده است. اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده بیان کنیم ، یک پیشرانه هیبریدی از دو موتور الکتریکی و بنزینی بهره می برد و در مواقعی که لازم به تولید نیروی زاید است مانند شتابگیری ، از موتور بنزینی استفاده می شود و در دیگر مواقع موتور الکتریکی خودرو را پیش می برد.در خودروهای هیبریدی هماند خودروهای برقی احتیاجی به شارژ نیست و بتری های موجود به صورت خودکار شارژ می شوند. این نوع خودروها اگر چه به دلیل تکنولوژی موجود در آن ها از مدل های استاندارد گرانتر هستند ولی به صورت محسوسی از آنها کم مصرفتر هستند و آلودگی کمتری تولید می کنند ، دو فاکتوری که لازمه خودروهای شهرهای بزرگی مانند تهران هستند.اجازه دهید تا به جای صحبت در مورد تجهیزات و امکانات ، به اصلی ترین فاکتور کمری هیبریدی بپردازیم ، جایی که پیشرانه آن می تواند به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر تنها 2/5 لیتر بسوزاند ولی کمری استاندارد که هم اکنون در بازار وجود دارد در هر 100 کیلومتر به 4/8 لیتر سوخت نیاز دارد. همچنین میزان انتشار دی اکسید کربن تولید شده در مدل هیبریدی 121 گرم در هر کیلومتر است که این عدد برای مدل استاندارد 183 گرم در هر کیلومتر است.برای یادآوری باید بگوییم که این خودرو دارای پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 2494 سی سی است که اگر هر دو پیشرانه الکتریکی و بنزینی با هم کار کنند حداکثر 200 اسب بخار را به چرخ های جلو منتقل کنند که این عدد برای کمری های بنزین سوز کنونی 181 اسب بخار است.در همین قسمت چند موضوع را باید مدنظر داشته باشیم ، یکی این که کمری هیبریدی اصلاً در بازار کشور های حاشیه خلیج فارس عرضه نشده است و این باعث می شود برا ی حمل و نقل این خودرو هزینه سنگینی پرداخت شود ولی از آن طرف ، مشوق هایی از جمله اعطای طرح ترافیک رایگان (از سوی شهرداری تهران) و تسهیلاتی برای واردات خودروهای هیبریدی در نظر گرفته شده که باعث خواهد شد تا این اختلاف قیمت کمتر شود.در هر صورت امیدواریم با تدبیر و تسهیلات بیشتر، خودروهای هیبریدی بیشتری و البته با قیمتی معقولانه به دست مصرف کنندگان داخلی برسد تا نه تنها بتوانیم از این تکنولوژی در داخل استفاده کنیم ،بلکه بوسیله مزیت های آن مانند مصرف کمتر سوخت و تولید پایین آلایندگی ، به پاکی هوای شهرمان کمک کنیم.