مهندس بهزاد قنبري متولد سال 1340، دانش آموخته کارشناسي ارشد حسابداري و داراي مدرک کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني است. همچنين فوق ليسانس مديريت صنايع را هم که در مقطع تدوين پايان نامه ناتمام مانده در روند تحصيلي خود دارد. سابقه 27 سال کار در بخش هاي مختلف و بيشتر با تمرکز در حوزه هاي مالي، طرح و برنامه و مهندسي صنايع و بازرگاني و حدود 18 سال سابقه تدريس دانشگاهي از جمله تجربيات  درخشان مهندس قنبري به شمار مي آيند. اين در حالي است که سابق مديريت در شرکت هاي ليزينگ آريادانا و ليزينگ بازنشستگان مشرق زمين (از شرکت هاي تابعه صندوق بازنشستگي کارکنان بانک ها) را قبل از شروع فعاليت در شرکت بهمن ليزينگ در کارنامه کاري خويش دارد. سابقه 8 ساله اش در حوزه ليزينگ و حضورش به عنوان مدير عامل شرکت بهمن ليزينگ طي چند سال اخير افتخاراتي را براي اين شرکت به همراه آورده است. جزء 200 شرکت برتر کشور از نظر حجم ريالي فروش در سال هاي 88، 89 و90، دومين شرکت برتر ليزينگ کشور و اولين شرکت ليزينگ در زمينه عرضه خودرو از جمله اين افتخارات به شمار مي‌آيند که مسير رو به رشد مسوليت پذيري اش در اين حوزه را به خوبي نمايان مي سازد. در يک ظهر گرم تابستاني در ماه مبارک رمضان به دفتر کار مهندس قنبري در خيابان وليعصر رفتيم و با استفاده از حسن خلق ايشان هر چه خواستيم راجع به خودشان و بهمن ليزينگ پرسيديم. مصاحبه ذيل حاصل پاسخ شان به سوالات ماست که در ادامه مي خوانيد:

لطفا تعریفی از لیزینگ ارائه کنید؟

لیزینگ ها شرکت های وا سپاری هستند و وظیفه آن ها تامین منابع مالی برای اشخاصی است که بنا به هر علتی حالا یا کمبود منابع مالی و یا منافع اقتصادی، آمادگی یا تمایل به تامین اقلام مورد نیاز خودشان را به صورت نقدی ندارند. شرکت های لیزینگ به نوعی مشابه دایره اعتبارات و تسهیلات بانک ها هستند، به طوری که در بانک مرکزی همان اداره ای به امور شرکت های لیز‌ینگ رسیدگی و نظارت می کند که به بانک ها رسیدگی و نظارت دارد. "اداره مجوز های بانکی، مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پول شو‌یی"در بانک مرکزی، صادر کننده مجوز فعالیت برای  شرکت های لیز‌ینگ است.


فقط لیز‌ینگ خودرو را پوشش می دهید؟

با توجه به میزان سرمایه، مفاد آیین نامه و اساسنامه، شرکت بهمن لیزینگ می تواند در همه حوزه های لیزینگ به غیر از بخش مسکن فعالیت کند. بنا به الزامات بانک مرکزی هیچ شرکت لیز‌ینگی نمی‌تواند در حوزه مسکن فعالیت کند. عمده فعالیت های ما در بخش خودرو متمرکز است و البته خودروهای گروه بهمن. اخیراً فعالیت در لیزینگ خودروهای سایر خودروسازان و خودروهای دست دوم را نیز شروع کرده ایم.


برنامه دیگری هم دارید؟

بله. مجوزهای مورد نیاز را از هیات مدیره گرفته‌ایم و آمادگی داریم که در بقیه حوزه های دیگر که منابع نقدی، منافع اقتصادی و مصالح گروه بهمن ایجاب کند فعالیت کنیم.


مثلاً چه حوزه هایی؟

بسیار متنوع، از مصالح ساختمانی در نظر بگیرید تا تجهیزات پزشکی، ماشین آلات، دفاتر کار و غیره.


معمولاً چه اقشاری برای خرید خودرو به صورت لیزینگ به شما مراجعه می کنند؟

اگر سابقه بهمن لیزینگ را بخواهم خدمت تان عرض کنم طیف گسترده ای از کارگران، کارمندان، کسبه، و‌کلا، پزشکان و کارکنان عالی رتبه دولت در حوزه مشتریان ما بوده اند. اینطور نیست تنها کسانی که مشکل مالی دارند نیاز خودشان را از طریق لیز‌ینگ تامین کنند. تامین منابع از طریق لیزینگ یک گزینه اقتصادی تامین منابع است لذا همه اقشار، مراجعه کنندگان به شرکت های لیزینگ هستند. ولی در سال های اخیر که بخش عمده ای از محصولات شرکت ایسوزو را به بازار مصرف عرضه کرده ایم عمده مشتریان ما قشر راننده و کسانی هستند که در واقع برای تامین معاش از خودروی کار استفاده می‌کنند.


تا چه میزان به خرید لیز‌ینگی خودرو اعتقاد دارید؟

در واقع این موضوع اعتقاد نیست بلکه یک محاسبه و تصمیم اقتصادی است که به یک ضرورت تبدیل شده است، شخصاً امیدوار هستم که شرایط اقتصادی و بستر قانونی به سمت و سویی برود که شرکت های لیزینگ بتوانند از عهده نقش عمیقی که باید در چرخه اقتصاد بازی بکنند به خوبی بر آیند، مثل کشور های اروپایی و آمریکایی و حتی بعضاً کشورهای همسایه


مبنای محاسبه سود خودروهای شما به چه صورت است؟ آیا هر شرکتی براساس یک مبنا و قانون خاص حرکت می کند؟

تابع مقررات بانک مرکزی هستیم. بانک مرکزی بر عملکرد شرکت های لیزینگ نظارت دارد، از جمله این نظارت در نرخ های سود اعمال شده است. این نرخ ها معمولاً هر سال توسط بانک مرکزی به شرکت های لیز‌ینگ ابلاغ می‌شود.


به نظر شما با توجه به شرایط کنونی بازار خودرو و کاهش تولید، آیا عقلانی است که شرکت لیزینگ، فروش خودرو لیزینگی داشته باشد؟

بسیار خوب و ایده آل است که در صورت امکان بتوانیم همیشه کالا و خدمات خود را به صورت نقد و با قیمت مناسب بفروشیم و سریع تر به پول برسیم. اما شرایط اقتصادی، توان خرید و..... امکان دارد سیاست دیگری را ایجاب کند، بازار می‌تواند قاعده خاص خود را داشته باشد لذا این یک اصل نیست که در شرایط کمبود، همیشه فروش نقدی حرف اول را بزند. البته ما هم در سیاست های فروش لیز‌ینگی سعی می‌کنیم به ترتیبی عمل کنیم که فاصله زیادی بین وجوه دریافتی از مشتریان نباشد، مثلاً فروش اقساطی حداکثر در دوره های 3 و 4 ساله باشد.


مشتریان تا چه میزان می توانند در خصوص مدت زمان پرداخت اقساط خود تصمیم بگیرند؟

بر مبنای توافق است، به این معنا که طیفی از حالت های مختلف را به مشتری عرضه می‌کنیم تا یک یا چند گزینه از آن بتواند نظر مشتری را جلب کند. مشتری از میان گزینه ها،  انتخاب می‌کند و توافق صورت می‌گیرد.


آیا در فروش خودرو لیز‌ینگی بیشتر منفعت مشتری در نظر گرفته می‌شود یا شرکت لیز‌ینگ؟

شرایط باید به نحوی تنظیم شود که به نفع دو طرف باشد و طرفین را راضی کند. ما به بازارهای بلند مدت فکر می‌کنیم و این امر ایجاب می کند که اگر روزی دیدیم اوضاع بر وفق مراد ماست، آن قدر سخت گیری نکنیم که مشتریان ما متضرر شوند. شرایط را برای طرفین برد- برد تعریف می‌کنیم.


در حال حاضر شرایط فروش لیزینگی به چه صورت است؟

چند ماهی است که به دلیل کاهش عرضه محصولات شرکت های خودروساز حجم فعالیت های ما کاهش پیدا کرده است اما با این وجود شرایط فروش اعلام شده ما، منافع طرفین را تامین می‌کند.


با توجه با اینکه شرکت های لیز‌ینگی غیر معتبر هم افزایش یافته میزان اعتماد مشتریان به شرکت های لیز‌ینگ به چه شکل است؟ و چه تدابیری در این زمینه اندیشیده اید؟

همان طور که عرض کردم تحت نظارت بانک مرکزی هستیم و این نظارت توسط بانک مرکزی به صورت جدی اعمال می شود. بالطبع مراجعه به شرکت لیزینگی که دارای مجوز بانک مرکزی است به تعامل در چارچوب مقررات و قانونی مشخص منجر می شود که ایفای تعهدات از الزامات اولیه آن است. حال شرکت بهمن لیزینگ در کنار داشتن این مجوزها و عضویت در نهادهایی حرفه ای مانند کانون و انجمن شرکت های لیزینگ، اعتبار گروه بهمن را هم به همراه دارد.


در بین صحبت هایتان به ارائه لیزینگی خودروهای دیگری غیر از محصولات گروه بهمن اشاره کردید، آن محصولات چه خودروهایی را شامل می‌شود؟

در حال حاضر یک قرارداد رسمی با شرکت  تولیدکننده محصولات آمیکو داریم و در عرضه محصولات آن شرکت فعالیت می کنیم. مذاکر‌اتی را هم با چند خودروساز دیگر شروع کرده ایم، علاوه بر آن در فضای لیزینگ خودروهای دست دوم طیف متنوعی از انواع خودروهای برندهای معتبر مانند ولوو، اسکانیا، بنز و..... در حیطه کار ما قرار گرفته است. تقریباً 8 ماه است که این فعالیت را به صورت جدی شروع کرده ایم.


استقبال به چه صورت است؟

خوب است. روند راضی کننده ای است و امیدواریم پیشرفت بیشتری داشته باشیم. به خصوص در طرح لیز‌ینگ خودروهای دست دوم.


تا چه میزان مشتریان به این خودروهای دست دوم اعتماد دارند؟

ضابطه خاصی برای پذیرش این قبیل خودروها تعریف کرده‌ایم اول اولویت را در گروه محصولات خوشنام اروپایی، آمریکایی و ژاپنی گذاشته ایم و در عین حال برای آنها یک طول عمر مشخصی را تعریف کرده ایم مثلاً طول عمرشان بیشتر از 5 سال نباشد. ضمن اینکه این خودروها به دقت کارشناسی فنی می‌شوند و زمانی در فرآیند پذیرش و اعطای تسهیلات قرار خواهند گرفت که از لحاظ کیفی نمره قابل قبولی بدست آورند.


آیا عرضه خودروهای دست دوم در شرکت بهمن لیزینگ باعث کاهش استقبال از خرید لیزینگی خودروهای گروه بهمن نمی شود؟

خیر، این طرح به عنوان یک طرح مکمل جهت بسط فعالیت های شرکت لیزینگ بالاخص در زمانی که عرضه محصولات گروه بهمن کاهش پیدا می‌کند پیاده  شده است.


تا چه میزان برای تحویل به موقع محصول به مشتری به وعده تان عمل می‌کنید؟

این موضوع در مقایسه معنا پیدا می کند. شرکت بهمن لیزینگ در سال های 88 ،89 و90 جزء 200 شرکت برتر کشور از نظر حجم ریالی فروش بوده است، در این سال ها (به غیر از یک سال) دومین شرکت برتر لیزینگ کشور و اولین شرکت لیزینگ در زمینه عرضه خودرو بوده ایم و هیچگاه انحصار هم نداشتیم، یعنی آن زمان که به عنوان مثال محصولات ایسوزو را به صورت لیزینگ عرضه می کردیم، لیزینگ صنعت و معدن، لیزینگ ایران و شرکت های لیزینگ دیگری هم بودند که آنها هم این محصول را به صورت لیزینگ عرضه می‌کردند. بهمن لیزینگ هیچ انحصاری در عرضه محصولات گروه بهمن نداشته، ولی همیشه شرکت اول بوده است.


چه طور؟

مشتریان بهمن لیزینگ را انتخاب می کردند و این انتخاب قطعاً دلایلی داشته است از جمله خوش قولی ما در عرضه به موقع محصول، شرایط ریالی مناسب تر، شرایط پذیرش راحت تر و.......، این نکته نشان می‌دهد که در جلب رضایت مشتری توانستیم نمره قابل قبول تری را در مقایسه با لیزینگ های دیگر به دست آوریم.


خود مشتری ها هم چنین نظری دارند؟

عرض کردم که ما در عرضه محصولات انحصار نداشتیم، اگر نمی‌توانستیم رضایت و اطمینان مشتری را به خوبی جلب کنیم او به سراغ شرکت های دیگر می‌رفت چون این محصول را شرکت های دیگر هم به صورت لیزینگ  عرضه می‌کردند.


در خرید لیزینگی خودرو مشتری تا چه حد بر سر قول و قرارش است؟

عمدتاً وفادارند، ولی خوب به هر حال گروهی هم هستند که زیاد پایبند قول و قرار‌شان نیستند که ما هم به آنها ضرورت و‌فای به عهد را یاد آوری می‌کنیم.


چه نوع ابزار‌هایی را برای یاد آوری به کار می‌برید؟

تلفن می‌زنیم، اس ام اس می‌فرستیم و مکاتبه می کنیم و اگر نتیجه بخش نبود از ابزارهای قانونی استفاده می کنیم. قانون در خصوص افرادی که حقوق شرکت را نقض می‌کنند راهکارهایی را پیش بینی کرده و ما هم در چارچوب مقررات و ابزارهایی که قانون تعریف کرده است عمل می کنیم. مثلاً به ابطال کارت سوخت یا خدای نکرده توقیف خودرو اقدام می‌کنیم.


به توقیف خودرو اشاره کردید ، این عمل با مشکل قانونی رو برو نیست؟

کاملاً قانونی است. دقت بفرمایید که توقیف خودرو توسط شرکت صورت نمی گیرد بلکه توسط ضابطین قانون و با حکم مرجع قضائی است.


خودروهایی که از مشتریان بدحساب توقیف می‌شود بعداً به چه کسانی فروخته می‌شود؟

اولویت با خود مشتری  است، در صورتی که طرفهای اولیه ما تمایل به تملک مجدد خودرو نداشته باشند، با مراعات مقررات ذیربط به افراد دیگر واگذار می‌شود. توجه داشته باشید که این توقیف در خیلی از موارد یک توقیف موقتی است، به این معنا که نیروی انتظامی خودرو را توقیف می‌کند و برای رفع توقیف آن فرد به ما مراجعه و متعاقب تسویه بدهی های معوقه، مجددآ خودرو در اختیارشان گذاشته می‌شود ولی اگر خودرو در توقیف کامل ما قرار گیرد، پس از طی مراحل قانونی خودرو به مزایده گذاشته می‌شود و در مزایده اولویت اول با طرف اولیه قرار داد می باشد. به عبارتی سعی می شود حقوق آنها تمام و کمال مراعات شود. اگر باز هم تمایلی به دریافت مجدد خودرو نداشته  باشند آن گاه در چارچوب و با مراعات آیین نامه های مربوطه به متقاضیان واجد شرایط دیگر واگذار می‌شود.


شنیده شده مدیران و آشنایان در اولویت قرار می‌گیرند، این موضوع صحت دارد؟

خیر همه می توانند. در اینجا کمیته ای داریم که در چارچوب آئین نامه در خصوص واگذاری این نوع خودروها به افراد تصمیم می گیرد. از این رو این کمیته باعث می شود تا جلوی اعمال سلیقه های شخصی گرفته شود.


برخی بر این باورند که شما مدیر سخت گیری هستید آیا به این موضوع اعتقاد دارید؟

امیدوارم که در چارچوب اصول، اخلاق دینی و سازمانی، حرفه ای عمل کرده باشم و اگر شکل عمل به ترتیبی بوده است که اشخاصی اعم از همکار یا ارباب رجوع از بنده مکدر شده اند از آن ها حلالیت می طلبم. اما همیشه بهترین دوستانم، دوستانی از محیط کارم بوده اند.


آیا این نوع سخت گیری را برای مشتریان در خصوص وصول مطالبات در نظر می گیرید؟

رعایت قوانین، دستورالعمل ها و ضوابط، در جایگاه خود یک ارزش والا است. اعمال این قواعد و اصول، که قطعاً با رعایت شئونات باید صورت بگیرد، احتمال دارد بعضاً به مذاق تعداد محدودی از مشتریان ما خوش نیاید، به هر حال اصول و منافع سازمان را در نظر داشته و در تعامل با مشتریان با نهایت خضوع  و احترام، به تامین منافع به حق و قانونی سازمان نیز متعهد هستیم.


برای کارکنان گروه بهمن هم تسهیلات خاصی در نظر دارید؟

در حال حاضر آیین نامه ای داریم که به موجب آن و با شرایطی مناسب امکان تامین خودرو برای همکاران در سطح گروه فراهم می شود. البته میزان منابع مالی در دسترس شرکت لیزینگ محدودیتی در این راه است که امیدوارم بتوانیم به صورتی آن را اداره کنیم.


این خودروها چه خودروهایی هستند؟

خودروی سواری یا خودروی کار اعم از محصولات گروه بهمن یا محصولات سایر شرکت های خودروساز، که از خودرو صفر کیلومتر تا خودروی دست دوم را شامل می شود.


آیا تاکنون کسی را به خرید خودرو لیزینگی تشویق کرده اید؟

بله، حداقل در معرفی امکانات و منافع آن، بسیار زیاد اتفاق افتاده.


شرکت بهمن لیزینگ چه برنامه ای برای امسال دارد؟

همانطور که می دانیم شرایط خاصی در صنعت خودرو حاکم شده است، امیدوارم که هرچه سریع تر به ثبات و چشم انداز روشن تری برسیم، تمام سعی ما این است که جایگاه قبلی شرکت بهمن لیزینگ در سطح صنعت، حفظ و حتی ارتقاء پیدا کند. حالا یا با محصولات گروه بهمن یا با محصولات خودروسازهای دیگر، یا با فعالیت در بحث خودروهای دست دوم و یا با فعالیت در بحث CBU و یا زمینه های دیگر لیزینگ و نه صرفاً خودرو؛ بلکه هر زمینه دیگری که منابع و منافع اقتصادی ما، مصالح گروه بهمن و مقررات قانونی اجازه ورود به آن حوزه را به ما بدهد.


رابطه تان با دنیای مجازی چگونه است؟

بد نیست. شرایط ایجاب می کند که از آن استفاده کنم.


با دنیای فیلم و سینما چطور است؟

نسبتاً خوب است، زمانی حدوداً هفته ای یکبار و با خانواده به سینما می رفتیم.


الان چطور، آیا الان هم فیلم نگاه می‌کنید؟


بیشتر فیلم های تلویزیون.


مطالعه چطور؟

بله، عمدتاً در زمینه های کاری و تحصیلی ام.


اهل ورزش هستید؟

متاسفانه زیاد نه.


مسافرت چطور؟

کما و بیش با خانواده. بیشتر مسافرت هایم کاری بوده و خیلی کوتاه مدت، متاسفانه فرصت زیادی نبوده که بخواهم وقت زیادی را با خانواده بگذرانم، ای کاش این طور نبود.


یک مشخصه یا خصوصیت اخلاقی در خودتان که آن را می‌پسندید؟

بیشتر از این که حرف بزنم گوش می‌دهم.